Kawa jest wprowadzana na rynek pod różnymi postaciami:
Ziarnista
Surowiec kupowany bezpośrednio przez konsumenta.
Mielona
Ziarna są poddawane mieleniu.
Punkt mielenia kawy (wielkość ziarna) zależy od rodzaju obróbki i ciśnienia, poprzez które woda przekształca się w napój:
• Espresso: mocne mielenie (ciśnienie: 9 barów)
• Kawiarka: średnie mielenie (ciśnienie: 0,6–0,8 bara)
• Filtr: grube mielenie ziaren (pod wpływem siły grawitacji)
Rozpuszczalna
To wysuszony produkt, otrzymany poprzez wyprowadzenie wody z palonych ziaren kawy, co prowadzi do ich dehydratacji.
Istnieją dwa podstawowe sposoby produkcji kawy rozpuszczalnej:
• Freeze-drying: kawa jest poddawana mrożeniu i pakowana próżniowo
• Dry Spray: kawa jest wtłaczana w pojemnik odparowujący, zamykana w saszetkach i gotowa do rozpuszczenia w wodzie lub mleku.
Single-dose („pojedyncza porcja”)
System pakowania, w ramach którego przygotowane są z góry ustalone porcje produktu wraz z odpowiednio zaprojektowanym kształtem opakowania, co umożliwia przygotowanie filiżanki kawy za pomocą kapsułki lub saszetki.